"ENEMMÄN KUIN VELVOLLISUUDENTUNNETTA"
30.10.1906 Raittiusyhdistys Koiton virallinen kokous hyväksyi Lammassaaren
Näyttelyseuran "uskonnollisuuden pohjalla ja ahdasmielisyyden vallassa
toimivan", mutta jo vähemmistöön jäävän jäsenistön osan vastustuksesta
huolimatta mukaan yhdistyksen toimintaan. Yhdistykselle annettiin nimi Koiton
Näytelmäseura ja se sai esiintyä Koiton salissa ja Koittolassa. Yhdistyksen johtokunta
valitsi näytelmäseuran johtajan, näytelmäseura ja johtokunta yhdessä hyväksyivät
jäsenet.
Alkuvuosien johtajia olivat O. Ahovaara, Fr. Nyman, R. Länsivuori, Antti Rikkonen ja
Victor Auer. 1910-luvun vaihteessa näytelmäseura oli evakossa Koiton juhlasalista ja
harjoitus- ja esiintymistilojen tilapäisyys vaikutti lamauttavasti
näyttämöharrastukseen. Kun sali saatiin jälleen yhdistyksen käyttöön, myös
näytelmäseuran toiminta pääsi johtajansa ja jäsenien "innostuksen ja
uhrautuvaisuuden avulla" uudelleen vauhtiin.
Ohjelmisto koostui paljolti kansannäytelmistä kuten Overskoun "Paholaisen
voittaja" tai Ede Tóthin "Kylän heittiö", mutta myös klassikkoja -
Molièren "Saituri", Strindbergin "Isä"- ja kotimaisia uutuuksia -
Canthin "Kovan onnen lapsia" - esitettiin. Yhteiskunnallinen linja alkoi
kehkeytyä. Sensuurin aikoinaan kieltämä, jo valmiiksi harjoiteltu Hauptmannin
"Kankurit" otettiin uudestaan ohjelmistoon 1917. Näyttämön taiteelliseen
tasoon kiinnitettiin yhä enemmän huomiota ja yleisön kannatuksen lisääntyessä
ryhdyttiin suunnittelemaan toiminnan uudelleenjärjestämistä. Kansalaissota teki
suunnitelmat tyhjiksi ja keskeytti näyttämön toiminnan. Kansalaissodan jälkeisten
vuosien painostavassa mielialassa "kulissien takainen elämä oli ainoa ilon
lähde näinä ikimuistettavina aikoina", kerrotaan Koiton 40-vuotisjuhlakirjassa
1923.
|