|
Matkaraportti Manchesterista 2001
"People of a special mould"?
International conference on comparative communist biography and prosopography
Manchester, 6th - 8th April 2001
Pirjo Kaihovaara:"Erityisenkaltaisia ihmisiä?" Kommunistien
elämäkertoihin ja yhteisiin piirteisiin (prosopography) (1)
keskittyvä kansainvälinen vertaileva konferenssi Manchesterissä 6.-8.4.2001
Tausta
Osanottajat
Valmistelut
Konferenssipaikka
Teemat ja ohjelma
Konferenssin aineisto
Kommunistista liikettä koskevat biografiset lähdejulkaisut ja -hankkeet
Britannian kommunistinen puolue tutkimuksen kohteena
Muiden kommunististen liikkeiden ja järjestöjen esittelyt
Kommunistien kollektiivinen ja yksilöllinen biografia
Keskusta - periferia: Kommunistinen hierarkia kansainvälisestä paikalliseen
Kommunistinen kulttuuri ja ideologia
Kasvatus ja koulutus kansainvälisessä kommunistisessa liikkeessä (Joni Krekolan raportti)
Liite 1: Osallistujaluettelo
KONFERENSSI
Tausta
Konferenssin järjesti Britannian Talous- ja sosiaalitutkimusneuvoston (the Economic
and Social Research Council) rahoittama kommunistisen puolueen jäsenten
elämäkertoja tutkiva projekti (the Communist Party Biographical Project), joka
toimii Manchesterin yliopistossa.(2) Kaksivuotisen projektin
tarkoituksena on tehdä survey-tutkimus Britannian kommunistisen puolueen (1920-1991)
jäsenistön toiminnasta ja sosiaalisesta rakenteesta ja projektissa on mukana
historiantutkijoita Manchesterin ja Liverpoolin yliopistoista.(3)
Konferenssin tarkoituksena oli esitellä ajankohtaista kommunististen puolueiden
historiaan suuntautuvaa biografista, prosopografista ja sosiaalihistoriallista tutkimusta.
Konferenssi käsitteli puoluestrategian ja -politiikan sijasta puolueen jäsenistön ja
puolue-eliitin uskomuksia, toimintaa ja sosiaalista rakennetta.
Osanottajat
Konferenssiin osallistui yli kuusikymmentä tutkijaa Euroopasta, Afrikasta, Australiasta,
ja Etelä- ja Pohjois-Amerikasta. Lisäksi konferenssissa oli mukana Britannian
kommunistisen puolueen entisiä jäseniä. Pohjoismaista edustettuina olivat Norja,
Islanti ja Suomi. Suomesta osallistui neljä tutkijaa:
VTM Pirkko Kotila,
VTM Joni Krekola,
VTT Tauno Saarela ja
VTL Pirjo Kaihovaara.
Osallistujaluettelo: liite 1
Valmistelut
Konferenssiin saattoi valmistautua etukäteen lukemalla internetissä julkaistut
abstraktit ja muutamaa päivää ennen konferenssia julkaistut konferenssipaperit. Tekstit
jaettiin osanottajille myös paperimuodossa konferenssin alkajaisiksi.
Konferenssipaikka
Konferenssi pidettiin Manchesterin yliopiston konferenssikeskuksessa Chancellorissa. Myös
majoitus ja ruokailu olivat samassa paikassa, mikä mahdollisti keskustelujen jatkamisen
myös vapaa-ajalla. Konferenssi aikana kokoustiloissa oli myynnissä alan kirjallisuutta.
Teemat ja ohjelma
Konferenssissa käsitellyt teemat voidaan jakaa karkeasti seuraaviin:
- kommunistien biografiset lähdejulkaisut ja -hankkeet
- eri maiden kommunistiset puolueet ja liikkeet esittelyn ja tutkimuksen kohteena
biografisesta näkökulmasta
- puoluekaaderien elämäkerralliset esittelyt
- kommunistien kollektiivinen biografia; kommunistien sosiaalinen tausta ja jäsenistön
koostumus
- kommunistinen hierarkia: eri maiden kommunistien keskinäiset suhteet ja kaaderien ja
rivijäsenten suhteet
- järjestölliset esittelyt
- kommunistinen kulttuuri, ideologia, diskurssi ja identiteetti
- kasvatus ja koulutus kansainvälisessä kommunistisessa liikkeessä
Monessa esitelmässä käsiteltiin useita näistä teemoista käyttäen esimerkkinä
oman maan kommunistista liikettä. Siksi teemoja ei oltu kirjattu konferenssin ohjelmaan,
vaan esitelmät oli ryhmitelty ilman yhteisiä otsikoita. Lyhyen esittelytilaisuuden
jälkeen konferenssityöskentely tapahtui työryhmissä - kolme rinnakkaista työryhmää
käsitteli kahta tai kolmea konferenssipaperia. Kussakin työryhmässä alustajat
esittelivät paperinsa ja/tai tutkimuksensa 10-15 minuuttia kestävässä puheenvuorossa
ja 15-20 minuuttia oli varattu keskustelulle. Toisinaan keskustelu käytiin vasta kun
kaikki työryhmän paperit oli esitelty.
Konferenssin aineisto
Konferenssiin valmistetut paperit (otsikot ks. liite 1) ovat nähtävillä Kansan
Arkistossa samoin kuin tutkijoiden yhteystiedot. Tekstejä ei kuitenkaan saa siteerata tai
lainata ilman kirjoittajien lupaa. Konferenssin kotisivut
http://les1.man.ac.uk/cpgb/conference/index.htm
Kaksivuotinen Talous- ja sosiaalitutkimusneuvoston rahoittama Britannian kommunistisen
puolueen (CPGB) jäsenten prosopografinen tutkimusprojekti alkoi vuonna 1999. Sitä edelsi
aiempi projekti, jonka yhteydessä kommunistisen puolueen arkisto järjestettiin ja
luetteloitiin ennen sen luovuttamista Työväenliikkeen historian kansalliseen museoon (the
National Museum of Labour History). Prosopografiseen tutkimukseen loi edellytyksiä
noin 3000 puolue-elämäkerran ja kyselylomakkeen (1940-luvulta 1960-luvulle) löytyminen
arkistosta. Haluttiin käynnistää myös oral history -ohjelma kommunistisen identiteetin
ja kokemusmaailman systemaattiseksi tutkimiseksi.
Survey-tutkimus kattaa puolueen kaikki toimintamuodot: ammatillisen, kulttuurisen ja
valistustoiminnan sekä kansainväliset kampanjat. Tutkimus kohdistuu sekä
pitkäaikaisiin puoluejäseniin että niihin, jotka vain käväisivät puolueessa.
Erityisen kiinnostuksen kohteena ovat jäsenten sosiaaliset taustat ja puolueeseen
liittymisen motiivit.
Projektin tavoitteena on äänitettyjen haastattelujen tekeminen ja tallentaminen
Britannian Kansalliseen äänitearkistoon (the National Sound Archive) sekä
puolueen jäsenten uskomuksia ja toimintaa koskevan tietokannan luonti haastattelujen,
kyselylomakkeiden ja muun saatavilla olevan aineiston perusteella. Projektin
tutkimusryhmään kuuluu kuusi tutkijaa: Kevin Morgan, Alan Campbell, John McIllroy,
Andrew Flinn, Gideon Cohen ja Linda Lawton.
Projektin lähdemateriaalina on käytetty arkistosta löytyneitä omaelämäkertoja,
Moskovasta löytynyttä aineistoa ja projektin yhteydessä tehtyjä haastatteluja. Myös
aiemmin julkaistua elämäkerrallista aineistoa on käytetty hyväksi. Projekti pyrkii
tarkastelemaan kommunistista elämää ja identiteettiä brittiyhteiskunnassa kaikkine
määreineen. Projektin tuloksena kirjoitetaan kaksi teosta, toinen Britannian
kommunistien suhteesta ammatillisen liikkeeseen (industrial activities of B. Communists)
ja toinen kommunistien poliittisesta kulttuurista laajemmin. Projekti tuottaa myös
prosopografisen tietokannan, joka on apuna tuleville historian tutkijoille ja tarjoaa
mahdollisuuden vertailuihin. Konferenssissa esitellyssä paperissa esiteltiin
kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimuksen mahdollistavan tietokannan suunnittelussa
noudatettuja periaatteita, metodologiaa ja rakentamisen yksityiskohtia.
Tallennusprojektille on ominaista joustavuus, erilaisten lähdeaineistojen käyttö,
täydennettävyys, ajallinen kattavuus ja tutkijayhteistyön, vertailut ja erilaiset
kysymyksenasettelut salliva ote. Metodologisesti kiinnostava lähestymistapa on
sovellettavissa muidenkin kuin kommunististen organisaatioiden tutkimukseen.
Tietokannan käyttö on toistaiseksi rajattua; vain projektin jäsenillä on
käyttöoikeus. Jatkossa kaikki julkisista lähteistä koottu tieto on käytettävissä -
haastatteluin koottu tieto on ilman erityistä lupaa käytettävissä vasta haastateltujen
kuoleman jälkeen.
Peter Huber: Working on a new biographical dictionary of the Comintern - a survey
Peter Huber Hannoverin yliopistosta esitteli konferenssipaperissaan suunnitelman laajan
biografisen hakuteoksen laatimiseksi Kominternin ja sitä lähellä olevien muiden
järjestöjen toimihenkilöistä. Huberin esitelmään sisältyy katsaus aiempaan
Komintern-tutkimukseen ja sen lähteisiin:
- Ennen arkistojen avautumista saatavilla olleet lähteet
- Biografinen tutkimus ennen vuotta 1991
- Tutkimuksen uudet alueet arkistojen osittaisen avautumisen jälkeen
- Kansainvälistä kommunismia koskeva biografinen hakuteos
Esitelmä antaa kokonaiskuvan Kominternia ja sen aikaista kansainvälistä
kommunistista liikettä koskevista lähdejulkaisuista ja biografisista hakuteoksista ja
tutkimuksista sekä myös niiden puutteista.
Uusi kansainvälisen yhteistyön tuloksena syntyvä biografinen hakuteos tulee kattamaan
noin 12 000 Kominternin eri elimissä toimineen tai siihen tavalla tai toisella
yhteydessä olleen henkilön tiedot. Hakuteos pyrkii myös esittelemään Kominternin
rakennetta, eri elinten suhteita ja päätöksentekomekanismeja.
Britannian kommunistisen puolueen jäsenten elämäkerrat ovat tarjonneet lähtökohtia
monenlaisiin tarkasteluihin. Brittikommunismin tiimoilta oli syntynyt lähes parikymmentä
konferenssiesitelmää. Papereissa käsiteltiin puolueen suhdetta yhteiskuntaan, muihin
puolueisiin, etnisiin ryhmiin ja kansallisiin osastoihin kansanyhteisön eri maissa.
Ammattiyhdistys-, naisasia- ja osuuskauppaliikkeen yhteydet Britannian kommunistiseen
puolueeseen olivat myös esillä. Sukupolvitarkastelut, genealogia ja henkilöhistoriat
täydensivät kuvaa. Vaikka lähes kaikissa esitelmissä viitataan kansainvälisen
kommunistisen liikkeen vaikutukseen, painottuivat tutkimuksissa elämäkerrallisen
lähestymistavan vuoksi kansalliset ja paikalliset piirteet. Esitelmissä pohdiskellaankin
brittiläisen kommunismin erityispiirteitä ja esitellään käsitteitä, joiden avulla
tilannetta voidaan hahmottaa (esim. militant labourism).
Useita esitelmiä yhdistää näkemys, että brittikommunismin taustalla on pitemmän
aikavälin poliittisia traditioita. Kevin Morgan huomauttaa, että bolshevismi
muokkasi syvällisesti näiden traditioiden esiintymistapaa. Morgan lähestyi aihetta
genealogisesta näkökulmasta. Hän analysoi Britannian kommunistisen puolueen jäsenten
perhetaustoja ja niiden merkitystä sitoutumiseen (A Family party? Some genealogical
reflections on the CPGB). Kun tutkimuskohdetta lähestytään elämäkertojen ja
poliittisten sukupolvien kautta kiinnittyy huomio luonnostaankin pitkän aikavälin
jatkuvuuksiin, katkoksiin ja konflikteihin. Stephen Woodhams pohdiskeli 1930-luvun
poliittisten intellektuellien sukupolven kohtaloa sen törmätessä kylmän sodan
aikakauteen (The old songs just don't sound the same any more: the generation that had
to change). Hän löysi taustalta uskonnollisen elämäntavan tai kulttuurin
jatkuvuuden sekulaarisen poliittisen elämän alueelle, mikä näkyi pyrkimyksenä
sitoutumiseen.
Kommunististen puolueiden kulttuuri- ja julkaisutoiminta on monessa maassa houkutellut
sivistyneistöä. Niin myös Englannissa. Andy Croft esitteli erään heistä
paperissaan The Young Men Are Moving Together: the Case of Randall Swingler.
Kansanrintaman Left Review -aikakauslehden ja Daily Worker -sanomalehden
toimittaja kirjailija Randall Swingler oli syntynyt vaurauden ja vallan keskellä, mutta
tarjosi monipuolisen sivistyksensä ja lahjakkuutensa kommunistisen puolueen käyttöön.
Croft pohdiskeli Swinglerin aatteellisen kehityksen taustaa ja luonnetta; se oli osa
laajempaa sukupolvikapinaa 1930-luvun Britanniassa ja Swinglerille sillä oli myös
teologiset ja maantieteelliset juonteensa. Monia piirteitä sisältävälle
maailmankuvalleen hän löysi poliittisen kodin kommunistisesta puolueesta aina vuoteen
1956 saakka. Hänen ympärillään oli joukko muita ylemmän keskiluokan jälkeläisiä,
kirjallisuuden, teatterin ja musiikin ystäviä.
Jason L. Heppell esitelmöi Britannian juutalaisten kommunistien sosialistisista
perinteistä (The Socialist Heritage of British Jewish Communists). Hän
kyseenalaisti väitteen, että Britannian juutalaiset kommunistit olisivat taustoiltaan
sidoksissa pelkästään Itä-Eurooppaan. Elämäkerta-aineiston mukaan he ovat saaneet
vaikutteita myös brittiläisistä ja keskieurooppalaisista sosialistisista traditioista.
Vanhempien lisäksi muutkin sukulaiset ja ystävät ovat vaikuttaneet henkilöiden
radikalisoitumiseen. Lisäksi prosessi on ollut monimutkainen; brittiläisessä
yhteiskunnassa jiddish-sosialismi joutui kilpailemaan integroivien tekijöiden kanssa ja
eri sukupolvien välillä tapahtui eriytymistä. Juutalaiset kommunistit tulivat
liikkeeseen monien järjestöjen kautta. Jatkuvuutta löytyy, mutta se ei ole
suoraviivaista. Työväenpuolueen ohella heidän taustaltaan saattaa löytyä yhteyksiä
sosiaalivallankumouksellisiin tai anarkistisiin perinteisiin. Juutalaiset ja brittiläiset
sosialistiset traditiot yhtyivät ja sekoittuivat. Britannian juutalaiset kommunistit
edustivat myös yhtä usein keskieurooppalaisuutta kuin Itä-Eurooppaa.
Britannian työväenluokka on koostunut monista etnisistä ja kansallisista ryhmistä ja
tämä on heijastunut myöskin kommunistisen puolueen jäsenistössä. Andrew Flinn
tarkasteli konferenssipaperissaan kolmen kansalliseen alkuperään nojautuvan osaston
toimintaa vuosina 1945-1970 (The CPGB and the National Branches. Cypriot, Indian and
West Indian branches 1945-70: an experiment in self-organisation?) Etnisiin ja
kansallisiin identiteetteihin tukeutuvien osastojen synnyn taustalla oli toisen
maailmansodan jälkeen kiihtynyt maahanmuutto entisistä siirtomaista. Puolue ei juuri
kiinnittänyt huomiota kyproslaisten, intialaisten ja Länsi-Intiasta saapuneiden
siirtolaisten keskuuteen syntyneisiin osastoihin vaan ne elivät pitkälti omaa
elämäänsä. Kielelliset ja kulttuuriset erot aiheuttivat eristymisen tunnetta
vähemmistöistä koostuneiden osastojen jäsenissä. Rasismikaan ei ollut vierasta
puolueessa. Emäpuolue esti osastojen pyrkimykset entistä suurempaan autonomiaan.
Seurauksena oli, että jäsenet vähitellen kaikkosivat.
Etelä-Walesin kaivostyöläisten ammattiyhdistysliike tuli kuulijoille tutuksi John
McIlroyn ja Alan Campbellin esitelmöidessä liikkeen kommunistisista
johtajista (Communist Trade Union Leaders, 1947-1991: The Case of the SouthWales Miners).
Biografiseen lähestymistapaan kirjoittajat ovat yhdistäneet hiilikenttien olojen ja
ammatillisen liikkeen sekä kommunistisen puolueen jäsenyyden muokkaamien arvojen ja
päämäärien tarkastelun.
Walesilaisilla hiilikaivosalueilla 1920-luvulla siinnyt sosialismi jätti jälkensä
Britannian kommunistisen puolueen kehitykseen. Kirjoittajat kuvasivat kaivostyöläisten
elämää ja toimintaa, ammattiyhdistysliikettä ja kommunistisen puolueen roolia peräti
kuuden ammattiyhdistysjohtajan ja kommunistin elämäkerran kautta. He löysivät
tutkittaviensa elämästä sekä yhdistäviä että erottavia tekijöitä. Kuvatut
ammattiyhdistyskommunistit edustivat eri sukupolvia ja heidän aktiivinen toiminta-aikansa
ulottui pitkälle aikavälille. Kuitenkin kirjoittajat pystyvät luonnehtimaan heitä
määritteillä, jotka laajentavat käsitystä kommunisti-termin monimuotoisuudesta.
Heidän elämänkulkuaan yhdisti jännite ammattiyhdistysmiehen ja kommunistisen kaaderin
identiteettien välillä. He edustivat pragmaattista työläisyyttä ja reformismia
kommunismin kentässä, mutta olivat samalla uskollisia Neuvostoliiton ystäviä.
Hiilikaivostoiminta oli sotien aikana ja myös niiden jälkeisellä kaudella Euroopan
talouden keskiössä. Kommunistit valtasivat avainasemat hiilikaivosammattiliitoissa
Saksassa, Puolassa ja Britanniassa ennen sotia. Toisen maailmansodan aikana kommunistit
jatkoivat aktiivisuuttaan Britannian liitoissa. Nina Fishmanin, Anita Prazmowskan ja
Holger Heithin yhteinen konferenssiesitelmässä (Winning the Peace: Communists' role
in Reconstructing Mining Trade Unions and Re-starting the Coal Industry 1945-51 - the
Cases of Willi Agatz (The Ruhr, Germany), Eduard Gierek (Silesia, Poland) and Arthur
Horner (Britain)) vertaillaan kolmen maan kaivosammattiliiton johtajan ja kommunistin
panosta omissa liitoissaan, kaivoskentillä ja kommunistisissa puolueissa. Myös
sosialidemokraattien ja kommunistien väliset sotienjälkeisen kauden konfliktit ovat
esillä samaten kuin Agatzin, Hornerin ja Gierekin osuudet niissä.
Kommunistien menestyksellinen toiminta työväenliikkeessä oli - niin kuin elämässä
yleensäkin - seurausta myös heidän yksilöllisistä ominaisuuksistaan ja paikallisesta
tilanteesta. Tätä tähdensi Willie Thompson esitelmässään Communist Party
Influence on the Scottish Labour Movement during the 1960s. Kyky luoda toimiva
verkosto ammattiyhdistysaktivistien keskuuteen toimi perustana kommunistisen puolueen
vaikutusvallan kasvulle Skotlannissa. Kaivosmiesten parista onnistunut toiminta levisi
muillekin teollisuusaloille 1960-luvulla, mutta se ei kuitenkaan taannut menestystä
yleisissä vaaleissa.
Kommunistien suhteet eri elämänalueilla toimiviin järjestöihin olivat tärkeitä
heidän identiteetilleen. Nicola Coween aiheena oli kommunististen kiltanaisten
tilanne 1950-luvulla heidän yrittäessään toimia osuustoiminnallisissa killoissa (A
Co-operative Woman All my life: The Dilemma of Communist Guildswomen in the 1950's).
Osuustoiminnallinen kilta oli ainoa työväenliikkeen järjestö, johon kotiäidit
saattoivat liittyä ja kommunistinaisia kehotettiin hankkimaan sen kautta uusia jäseniä.
Kiltatoiminnassa käsiteltiin osuustoiminnallisten kysymysten ohella muitakin
työläisnaisia kiinnostavia aiheita kuten äänioikeutta, avioerouudistusta,
kasvatuskysymyksiä ja köyhyyttä. Kun kiltaa alettiin sitoa yhä enemmän
puoluepoliittisiin tavoitteisiin 1930-luvulla, joutuivat monet kommunistinaiset
vetäytymään toiminnasta. Kiltatoiminta oli tarjonnut naisille mahdollisuuksia mm.
keskinäiseen kanssakäymiseen ja solidaarisuuteen ja siitä luopuminen kavensi naisten
mahdollisuuksia toimia työväenliikkeessä.
Tutkimus ei ole rajoittunut pelkästään kommunistisen puolueen jäseniin. Reuna-alueilla
toimivat ihmiset ovat aina mielenkiintoisia. Darren Lillekerin prosopografinen
tutkimus käsitteli muutamia Britannian Labour-puolueen jäseniä, jotka puolustivat
sosialistisia ihanteita ja suhtautuivat myönteisesti neuvostojärjestelmään (In All
But Name: entryists, left-wing gadflies and fellow travellers within the British Labour
Party). Vertailevaa otetta tarjoaa se, että tarkastelun kohteet edustavat kolmea
suuntausta ja myös eri ajanjaksoja. John Platts-Mills edusti 1940-luvun
yliopistoradikalismia, William Wilson työväenluokkaista vasemmistolaisuutta ja Alexander
Kitson myöhempien vuosikymmenten skottilaista ammattiyhdistysradikalismia. Lilleker
esitteli tutkittaviensa taustaa ja toimintaa ja samalla Britannian Neuvostoliittoa tukevia
kansalaisjärjestöjä ja ystävyys-, solidaarisuusjärjestöjen verkostoja. Hän
pohdiskelee myös mihin nämä kahden poliittisen ryhmittymän välimaastossa kulkijat
pyrkivät ja miten heidän tavoitteensa toteutuivat.
Puolueiden välisen verenvaihdon hedelmällisyys ja ongelmat tietyissä tilanteissa
tulivat esiin Gidon Cohenin esitelmässä Sentimental Socialism
versus Revolutionary Marxism? A Biographical Analysis of Communism and the
Independent Labour Party. Hän kuvaa tapahtumia ja tilanteita, joissa kommunistisen
puolueen jäseniä siirtyi Riippumattoman työväenpuolueen (ILP) jäseniksi. Toiseen
suuntaan tapahtuneella liikkeellä oli myös monia ulottuvuuksia. Kommunistisen puolueen
vetovoima vaihteli ajan myötä. Nämä kaksi puoluetta taistelivat keskenään mutta
toisinaan myös tukivat toisiaan 1920-luvulla. 1930-luvulla ILP:sta irtosi
vasemmistolainen ryhmittymä ja monet sen jäsenistä liittyivät kommunisteihin.
Cohenin tutkimus nojautui puolueesta toiseen siirtymistä koskevan biografisen aineiston
kvantitatiiviseen ja kvalitatiiviseen tarkasteluun. Hän pohdiskeli, miten poliittiset
tapahtumat ja järjestölliset ristiriidat vaikuttivat yksilöiden päätöksiin siirtyä
puolueesta toiseen ja minkälaisissa tilanteissa sitoutuminen saattoi vaihtua
irtaantumiseksi. Jäsenten iällä ja taustalla oli oma merkityksensä, mutta puolueiden
paikallinen sisäinen kulttuuri saattoi usein ratkaista, kumman vetovoima oli suurempi.
Cohenin mukaan on mahdollista, että poliittisella identiteetillä on voinut olla jopa
järjestörajat ylittävää jatkuvuutta.
Britannian kommunistinen puolue lopetti toimintansa viimeisessä edustajakokouksessaan
vuonna 1991. Se muutettiin uudenlaiseksi post-kommunistiseksi poliittiseksi
järjestöksi. Richard Cross (The party has failed Communist responses to
organisational decline the CPGB in the 1980s on tutkinut puolueen jäsenten
reaktioita kriisiin, joka kosketti Britannian, Länsi-Euroopan vasemmistoa ja
työväenliikettä ja olemassa olevaa sosialistista järjestelmää puolueen viimeisen
vuosikymmenen aikana. Traditionalistit, reformistit ja
muutoksen kannattajat olivat yhtä mieltä siitä, että kommunistinen puolue
oli epäonnistunut tehtävässään, vaikka syistä ja seurauksista oltiin eri mieltä.
Crossin mukaan puolueen jäsenten reaktioita säätelivät kommunistisen identiteetin,
ideologian, kulttuurin ja järjestöelämän omituisuudet ja jännitteet1980-luvun
vaikeina vuosina.
Asmund Egge Oslon yliopistosta esitteli paperissaan Norjan työväenliikkeen
radikaalin siiven vaiheita 1910-luvulta 1970-luvulle The Communist Movement in Norway,
1917-1970) . Norjan työväenpuolue liittyi ainoana sosialidemokraattisena puolueena
Euroopassa Kominterniin 1919. Puolue hajosi 1923 ja Norjan kommunistinen puolue
perustettiin. Egge tarkastelee esitelmässään puolueen kehitystä ja suhdetta
kansainväliseen kommunismiin erityisesti 1920-luvun alkupuolella, sodan aikana ja sotien
jälkeisinä vuosina. Hän päättää esitelmänsä Norjan maolaisen liikkeen
syntyvaiheiden esittelyyn.
Geir Bentzen puolestaan esitteli Norjan yhteiskunnallisten liikkeiden yhden haaran,
Mot Dag seuran The Mot Dag Association), ja samannimisen lehden toimintaa ja
suhteita 1920- ja 1930-luvuilla. Seuraan kuului akateemisia poliittisesti radikaaleja
nuoria, jotka pyrkivät vastaamaan yhteiskunnallisiin haasteisiin kääntämällä
katseensa uuteen Venäjään ja käymällä keskustelua sen päämääristä. Vaikka
heidän uskonsa myöhemmin hiipuikin, jätti se jälkensä heidän ajatteluunsa. Monet
Motdagistit olivat myöhemmin johtavissa asemissa ja rakensivat norjalaista
hyvinvointivaltiota.
Gerrit Voerman (The Formative Years of the Communist Moral Community in the
Netherlands, 1917-1930) tarkasteli Alankomaiden kommunistisen puolueen kehitystä
näkökulmanaan alakulttuurin, kommunistisen moraalisen yhteisön synty. Yhteisen
filosofian, kaiken kattavan Weltanschaungin lisäksi sen perustaa loivat klubit,
yhdistykset, juhlat, symbolit, yhteiset kokemukset ja elämäntapa. Kommunistisen
identiteetin vahvistajina toimivat kansainvälisellä tasolla toimivat järjestöt, joilla
oli alaosastonsa maassa. Voerman kuvaa melko eristyneen kommunistisen yhteisön
piirteitä: poliittista valistusta, nuorisotoimintaa, rituaaleja, traditioita, symboleja,
juhlapäiviä, Lenin-myyttiä, Neuvostoliiton esittämistä luvattuna maana.
Neuvostolaivojen vierailut, elokuvat ja radio toimivat viimeksi mainitun ilmiön
apuvälineinä. Voerman löytää kommunistien moraalisesta yhteisöstä
uskonnollisuuteen verrattavissa olevia elementtejä. Hän kuvailee myös Puolueen
jäsenten monia velvollisuuksia ja uhrauksia, joita heiltä odotettiin, mutta myös
puolueen jäsenyyden suomia positiivisia tunteita ja merkityksiä. Eristäytyneestä
puolueesta irrottautuminen oli henkisesti vaikeaa kommunistisen mentaliteetin
ehdottomuuden vuoksi.
Eggen ja Voermanin esitelmistä käydyssä keskustelussa ihmeteltiin sitä,
mikä piti ihmiset mukana liikkeessä ensi innostuksen jälkeen. Kummankin alustajan
mukaan yhteisöön sosiaalistuminen ja identifioituminen Neuvostoliittoon olivat
lojaalisuuden takeena. Sekä Hollannissa että Norjassa radikalismi oli vahvempaa
tietyillä alueilla. Norjassa teollistuneet alueet ja liikkuvaa työvoimaa tarvitsevat
seudut ja Hollannissa alueet, joilla oli anarkistisia ja syndikalistisia traditioita
olivat liikkeen tyyssijoja. Keskusteltiin myös uskonnon ja radikalismin yhteyksistä.
Hollannissa maolaisuus oli voimakkaampaa katolilaisilla alueilla. Saksassa kommunismi sai
kannatusta enemmän protestanttisilla alueilla (protestanttisuus suosii sitä, että
ihminen taistelee asemastaan). Egge toivoi maolaisuutta koskevan vertailevan tutkimuksen
syntymistä.
Uuden Seelannin kommunistisen puolueen sosiaalisen perustan tutkiminen oli Kerry
Taylorin aiheena (The Social Basis of New Zealand Communism, 1921-1945). Puolue
perustettiin 1921. Puolueesta ei ole juuri tehty sosiaalista analyysia. Taylor osoittaa
syitä tutkimuksen aukkoihin (mm. puuttuvat ja hajallaan olevat arkistot). Hän analysoi
puolue-eliittiä koskevaa otosta osoittaakseen, keitä kommunistit olivat. Puolueen
koostui 1920-1930-luvuilla muutamasta sadasta jäsenestä. Taylor tarkastelee puolueen
jäsenten sukupuolijakaumaa, ammatillista ja alueellista taustaa ja
kansallisuutta/etnistä taustaa.
Koska joissakin esitelmissä oli pääosassa biografinen lähestymistapa toisissa taas
kansainvälisessä kommunistisessa liikkeessä vallinneet hierarkiset suhteet,
esitellään muiden maiden liikkeitä, järjestöjä ja niiden edustajia eri teemojen
kautta.
Kollektiivisten ja yksilöllisten elämäkertojen käyttäminen kommunismitutkimuksen
lähestymistapana on aihe, josta konferenssiin kirjoitetut esitelmät toimivat hyvinä
esimerkkeinä ja jota eräissä papereissa pohdittiin myös metodologiselta kannalta.
Usein yksilöiden elämäkerrat myös rikkovat kollektiivisten elämäkertojen
yleistävämpää otetta. Elämäkertatutkimus suo mahdollisuuden monien poliittisten
kipupisteiden ja jännitteiden tutkimiseen, jotka koskevat esimerkiksi
yksityisen ja poliittisen suhdetta, uskontoa, kansallista ja kansainvälistä,
identiteettiä ja moraalia.
Biografinen lähestymistapa perinteisten tutkimusmenetelmien haastajana oli yhtenä
teemana Allison Drewn esitelmässä Will the real Sidney Bunting please stand
up? Constructing and contesting the identity of South African Communist S. P. Bunting.
Britannia, Etelä-Afrikka ja Venäjä kansallisen ja henkisen identiteettinsä
kiintopisteinä Bunting toimi Etelä-Afrikan sosialistisen liikkeen ja mustien
työläisten organisoijana. Kominternin vauhdittamana hänet kuitenkin erotettiin
puolueesta. Hänen elämänvaiheensa ja kohtalonsa toimivat monien laajempien kysymysten
käsittelyalustana.
Sama koskee muitakin Etelä-Afrikan kommunistisen puolueen johtajien biografisia
kuvauksia. Vladimir Shubin esitteli puolueen neljän pääsihteerin (Moses Kotane
eli Malome, Moses Mabhida eli Baba, Joe Slovo eli JS ja Tembesile Hani eli Chris) vaiheita
ja erityisesti heidän Moskova-suhteitaan esitelmässään SACP Leaders in Exile.
Etelä-Afrikan kommunistisen puolueen ja Afrikkalaisen Kansalliskongressin (ANC)
keskinäiset suhteet peilautuvat näiden henkilöiden kautta. Moskovan tuki Etelä-Afrikan
kansalliselle vapautusliikkeelle kulki pitkälti heidän välityksellään. Liikkeen
johtaminen maanalaisuudesta ja pakolaisina yhdistää pääsihteerien kohtaloita
1950-luvulta 1990-luvulle asti. Heidän elämäänsä sanelivat kansallisen ja
kansainvälisen politiikan tapahtumat, mutta he olivat osaltaan myös vaikuttamassa niihin
eteläisen Afrikan eri alueilla.
Britannian kommunistisen puolueen (BCP) suhteita Afrikkaan käsitteli Hakim Adi
esitelmässään Forgotten Comrades - James Desmond Buckle and the African Marxists.
Puoluehistoria on pitkälti unohtanut tämän alueen, vaikka monet linkit yhdistävät
puolueen varsinkin Britannian Länsi-Afrikassa sijainneiden siirtomaiden poliittisiin
järjestöihin. Suhteita afrikkalaisiin luotiin myös monien kansainvälisten
järjestöjen ja niiden julkaisemien lehtien välityksellä. BCP oli 1930-luvulla mukana
perustamassa mm. Siirtomaainformaatiotoimistoa (Colonial Information Bureau). Toisen
maailmansodan jälkeen yhteistyötä välittävien kansainvälisten ja
länsiafrikkalaisten järjestöjen kirjo kasvoi. Britanniassa asuvia ja opiskelevia
afrikkalaisia rekrytoitiin puolueeseen toiveena edistää kommunististen puolueiden
perustamista Afrikkaan. Desmond Buckle oli Britannian kommunistisen puolueen ensimmäisiä
afrikkalaisjäseniä ja hänen kauttaan tarkastelun kohteena ovat puolueen siirtomaa- ja
Afrikka-komiteat ja monet muut kolonialismin vastaiseen taisteluun osallistuneet
järjestöt.
Henkilöhistorian kautta on mahdollista nähdä, kuinka historian tulkinta voi olla
poliittisen taistelun ytimessä. Tämän osoitti Sifiso Mxolisi Ndlovu esitelmässään,
joka käsitteli Johannes Nkosin 1920-luvulla esittämää tulkintaa satakunta vuotta
aiemmin eläneestä zulukuningas Dinganesta Etelä-Afrikassa Johannes Nkosi and the
Communist Party of South Africa: Images of Blood River and King Dingane in the
late 1920s-1930). Afrikkalaiset työläiset vastustivat 1920-luvun lopulla valkoisten
vallanpitäjien juhlapäiväksi julistamaa Dingaan-päivää, Blood River
-taistelun muistopäivää, jota vietettiin buurijoukkojen kuningas Dingaanista saaman
voiton kunniaksi. Päivään liittyi paljon symboliikkaa ja valkoisen isännyyden
korostusta. Vastapainoksi afrikkalaiset työläiset ryhtyivät 1920-luvun lopulla Johannes
Nkosin ja muiden ammattiyhdistys- ja kommunistijohtajien johdolla viettämään
Dingaan-päivää vastakulttuurisena muistopäivänä, vapautumisen
päivänä. Siihen liittyi passiivista vastarintaa, mielenosoituksia ja passien
polttamista. Kuningas Dingane ja maakysymys nostettiin esiin näissä tilaisuuksissa.
Nkosi jopa kutsui kuningas Dingaania kommunistiksi. Kysymys suhtautumisesta
zulukuninkaisiin jakoi liikettä. Vuonna 1930 poliisit hakkasivat Nkosin kuoliaaksi
tällaisen mielenosoituksen aikana.
Jonathan Grossman tulkitsi Etelä-Afrikan kahden viime vuosikymmenen poliittisen
taistelun vaiheita yhden henkilön kautta Workers, Socialism and a Revolutionary:
Struggle for a new South Africa). Hän kuvasi vuonna 1994 ammutun vain 26-vuotiaana
kuolleen toveri Bonganin poliittista toimintaa ja ajattelua oman tuntemuksensa, Bonganin
lähipiirin kertomusten ja trotskilaisen järjestön dokumenttien perusteella. Grossmanin
esitelmän teemoja olivat poliittinen kulttuuri ja sen muutokset kiihkeällä 1980-luvulla
ja Bonganin ajatukset työläisyydestä. Grossman kritisoi nykyistä historiantulkintaa
pyrkimyksistä vaieta Etelä-Afrikassa käydyn taistelun sosialistisista visioista.
Dainis Karepovsin esitelmä, The "Besouchet Case" or The Brazilian
side of the "Moscow's trials" all over the world, käsitteli Espanjan
sisällissotaan osallistuneen brasilialaisen sotilaan Alberto Bomilcar Besouchetin
elämänkulkua ja muiden Getulio Vargasin diktatuurin aikana karkoitettujen ulkomaisten
militanttien kohtaloa. Besouchet oli kommunistinen militantti, joka haavoittui
marraskuussa 1935 kommunistisen kansannousun aikana ja osallistui ensimmäisenä
brasilialaisena Kansainvälisen Prikaatin joukkoihin Espanjassa. Kun hän lähestyi Leon
Trotskyn ja hänen kannattajiensa ajatusmaailmaa, Besouchet kidnapattiin ja murhattiin
Neuvostoliiton turvallisuusjoukkojen määräyksestä.
USA:n kommunistinen puolue kriiseineen peilautuu Herbert Apthekerin elämäkerrallisessa
kuvauksessa, jonka esitti Gary Murrell (Herbert Apthekers Unity of Theory and
Practice In the Communist Party, USA: On The Last Night, and During the First Two Decades).
Kommunististen puolueiden jäsenistön kollektiiviset elämäkerrat olivat
konferenssiesitelmien aiheina monesta eri näkökulmasta käsin. Wolfgang Weber
(Biographical and Prosopographical Aspects of Communist Life in the Austrian Provinces)
tarkasteli Itävallan kommunistisen liikkeen historiaa yhden kommunistiseen puolueeseen
sitoutuneen työläisperheen vaiheiden kautta yhdistäen yksityisen elämän ja
paikalliset tapahtumat kuvaamaan poliittista ja kulttuurista kirjoa, josta liike syntyi.
Seudun työolot, katolilaisuus, työläisten arvot, ihmisten väliset verkostot ja
vallanpitäjien suhtautuminen kommunisteihin tulevat esitellyiksi perheenjäsenten
kollektiivisen biografian kautta.
Jean Vigreux ja Serge Wolikow käsittelivät esitelmässään French
Communist Party secretaries: collective biography and individual biography
kommunistisen puolueen pääsihteeriyttä instituutiona ja pääsihteerin tehtäviä
hoitaneita henkilöitä persoonina; heidän identiteettiään, toimintaansa, rooliaan ja
persoonallisuuttaan. Heidän mukaansa pääsihteeri-instituutiolla oli monia eri vaiheita.
1920-luvulla toimenkuva kehittyi ja stabiloitui seuraavan vuosikymmenen aikana,
seuraavassa vaiheessa tehtävä personalisoitui ja tapahtui symbolisen vallan
keskittymistä. Pääsihteeri-instituutiosta tuli puolueen inkarnaatio; pääsihteeri
edusti puoluetta ja oli siitä vastuussa kansallisesti ja kansainvälisesti. Venäläisen
malli omaksuttiin tehtävän hoidossa. Pääsihteerin roolia on myös mystifikoitu;
henkilön taustavoimina on kuitenkin ollut kollektiivinen sihteeristö. Kirjoittajat
kävivät läpi Ranskan kommunistisen puolueen pääsihteeriyden kehitystä 1920-luvulta
1990-luvulle saakka ja pohtivat viran kantajien ominaisuuksia.
Ranskalaiset tutkijat Claude Pennetier ja Bernard Pudal eivät osallistuneet
konferenssiin, mutta osanottajille jaettiin heidän esitelmänsä A Prosopographical
Research in Progress Based on French Institutional Communist Autobiographies. Heidän
tutkimuskohteenaan on ollut kommunistiseen kulttuuriin tai pikemminkin stalinismin
kulttuuriin kuulunut käytäntö, jossa omaelämäkerrat muodostuivat kontrollin
välineiksi. Institutionaalisten kommunististen omaelämäkertojen löydyttyä
avautuneiden arkistojen kätköistä sosiologinen ja historiallinen tutkimus voivat nyt
entistä paremmin kohdistua kommunistiseen ihmiseen. Koska nämä
institutionaaliset omaelämäkerrat ovat olleet monien konferenssin osanottajien
lähdeaineistona, ovat Pennetierin ja Pudalin huomiot elämäkertakäytännön
merkityksestä tärkeitä.
Pennetier ja Pudal korostavat, että kyseisenkaltaisen aineiston tutkiminen vaatii
samanaikaisesti analyysimenetelmien arvioimista. Mahdollisuuksia on monia: poliittisten
valinta- ja juurruttamisprosessien jäljittäminen, kaaderien kollektiivisen biografian
tutkimus ja verkostojen analyysi. Omaelämäkerrat toimivat kommunistisessa liikkeessä
kaaderien valinnan, urakehityksen ja kontrollin välineinä. Ranskalaistutkijoiden mukaan
omaelämäkertojen perusteella voitiin mitata ja arvioida henkilöiden poliittista
pääomaa (5). Tämä tapahtui vertaamalla niitä
mallielämäkertaan ideaalisine sosiaalisine ja poliittisine taustoineen.
Biografinen käytäntö sai alkunsa Neuvostoliitossa 1920-luvulla ja levisi
bolshevisaation myötä muidenkin maiden kommunistisiin puolueisiin. Pennetierin ja
Pudalin mukaan institutionaalisella kommunistisella omaelämäkerralla oli merkityksensä
puoluekoneiston toiminnalle. Se oli samanaikaisesti institutionaalinen riitti, puolueen
toimihenkilöksi pyrkivän curriculum vitae, osa henkilötiedostoa, jota voitiin
käyttää puhdistuksissa, sosiologisen itsetarkkailun tähtihetki, suullinen tai
kirjallinen toiminto, jossa sekoittuivat erityiset ja moninaiset itsemäärittelyn
vivahteet ja instituution pitkä käsi.
Pennetier ja Pudal esittelevät paperissaan tutkimusohjelmaansa, jonka aineistona on yli
800 Ranskan kommunistisen puolueen jäsenen omaelämäkertaa 1930-luvulta. (6)
He ovat lähestyneet aineistoa kahdeksasta eri näkökulmasta ja pyrkineet samalla
edistämään prosopografisia tutkimusmenetelmiä.
Eri maiden kommunistien suhteita ja puolueiden sisäistä hierarkiaa käsiteltiin
useassakin alustuksessa. Tutkimalla historiaa myös alhaalta avautuu uusia
näkökulmia.
Kominternin ja kansallisen kommunistisen puolueen suhteet olivat esillä Portugalin
esimerkin valossa Carlos Cunhan esitelmässä (Portuguese of a Special
Mould? The Portuguese Communist Partys Early Communist International Years).
Vaikka Kominternin politiikka vaikuttikin muotoutumassa olevan kommunistisen puolueen
yleisiin linjoihin 1920-luvulla, oli kansallinen tilanne työväenliikkeen eri suuntausten
välisine kamppailuineen suuntaa-antava puolueen kehitykselle. Keskeistä oli
irtisanoutuminen anarkismista ja syndikalismista. 1920-luvun kuluessa kansalliset piirteet
saivat Portugalissa samoin kuin monissa muissakin maissa jäädä taka-alalle
kommunistisen puolueen keskusteluissa. Toisaalta kansainväliset opit ideologisen
puhtauden vaatimuksineen kiinteyttivät puoluetta ja auttoivat sitä säilymään
valtiollisen repression aikana. Toisaalta boshevisaatio kutisti puoluetta ja esti sen
taistelua sotilasdiktatuuria vastaan.
Hierarkia saattoi ilmetä Kominternin pyrkimyksenä ohjata ja valvoa yhden kansallisen
puolueen toimintaa toisen maan puolueen välityksellä. Sheridan Johns tarkasteli
esityksessään Etelä-Afrikan kommunistisen puolueen ja Britannian kommunistisen puolueen
suhteiden kehitystä 1920- ja 1930-luvuilla (From Fraternal Solidarity to Comintern
Hierarchy: the Changing Nature of Relationships between South African and British
Communists). Puolueiden jäsenten ensisijaisesti henkilökohtaiset siteet muuttuivat
organisatorisiksi hierarkisiksi suhteiksi, joiden kautta Kominternin etelä-afrikkalaisiin
kohdistuvaa valvontaa toteutettiin.
Etelä-Afrikan kommunistien suhteet Kominterniin olivat myös Apollon Davidsonin mielenkiinnon
kohteena. Hänen esitelmänsä Africa, Africans and Africanists in the Comintern
valotti etelä-afrikkalaisten työväenjärjestöjen kehitystä valkoisten työläisten
järjestöistä mustien organisaatioiksi. Samoihin aikoihin Komintern otti Etelä-Afrikan
kommunistisen puolueen entistä lujemmin kontrolliinsa. Tunnus riippumattomasta
afrikkalaistasavallasta (independent Native republic) nousi vahvasti esiin 1920-luvun
lopulla ja siitä käytiin kiistaa 1930-luvun puoliväliin saakka. Davidsonin mukaan
tunnuksen asettaminen oli kuitenkin enemmän taktinen veto kansainvälisen kommunistisen
liikkeen pyrkimyksissä. Vuosi 1931 oli käännekohta Etelä-Afrikan kommunistisen
liikkeen ja Kominternin suhteissa. Riippumattomuustunnuksesta käydyt kiistat johtivat
puolueesta erottamisiin ja karkoittivat muutenkin puolueen jäseniä. Fasismin vastaisen
taistelun noustessa 1930-luvun puolivälissä keskeiseksi Komintern julisti riippumattoman
afrikkalaistasavallan tunnuksen vääräksi. Pian myös afrikkalaiset kommunistit saivat
osansa suuresta terrorista.
Kansainvälisen kommunistisen liikkeen painoarvo ja merkitys punnittiin kansallisissa
puolueissa sisäisissä kamppailuissa puolueen linjasta. Aldo Agosti arvioi
esitelmässään A Communist of a Special Mould: Umberto Terracinis Opposition to
the Cominform Turn in 1947 Italian kommunistisessa puolueessa syntyneitä
ristiriitoja. Puolueen perustajajäseniin kuuluva Umberto Terracini oli jo aiemminkin
joutunut erimielisyyksiin puolueensa kanssa, mutta 1947 tilanne kärjistyi jälleen.
Kylmän sodan puhjettua kurinpalautus kansainvälisessä kommunistisessa liikkeessä
suuntautui mm. Italian puolueeseen. Terracini antoi voimakasta palautetta kritiikistä ja
aiheutti kiehuntaa puolueessa. Terracinin tapaus herätti keskustelua
puoluekurin ja puolue-etiikan merkityksestä ja oli osaltaan suuntaamassa
Italian kommunistisen puolueen linjaa.
Kansainvälisen hierarkian, kommunistisen puolueen sisäisen rakenteen ja paikallisten
perinteiden merkitystä puolueen sisäisten ristiriitojen syntymiselle tarkasteli mm. Till
Kössler (Between Cadre Party and Social Milieux. The West German Communists, 1945-1960).
Länsi-Saksan kommunisteille puolue-eliitin ja jäsenten vuorovaikutus näyttäytyi
monitahoisena suhteena. Itä-Saksan johtavan puolueen SED:n ohjaus länteen päin ilmeni
Saksan kommunistisen puolueen (KPD) hierarkkisessa rakenteessa. Kaaderipuolueajattelu tuki
hierarkiaa. Toisaalta KPD:n jäsenistön sosiaalinen tausta ja omat perinteet loivat
jännitteitä puoluekulttuuriin. Kössler täsmentää argumentointiaan paikallisuuden ja
poliittisten sukupolvien tarkastelulla.
Puoluejohdon ja jäsenten välisiä jännitteitä käsitteli myös Marcos Aurelio
Santana (The tension between leadership and the rank-and-file within the Brazilian
Communist Party). Hän tutki Brasilian kommunistisen puolueen poliittisen
orientoitumisen muutosvaiheita vuosina 1945-1964, jolloin enimmäkseen illegaalina
toiminut puolue ensimmäisessä vaiheessa radikalisoitui ja toisessa vaiheessa sopeutti
toimintansa perustuslailliseen tilanteeseen. Pyrkiessään ohjaamaan
ammattiyhdistysliikettä kommunistisen puolueen rivijäsenet joutuivat kohtaamaan puolueen
johdon ja työläisten suunnasta tulevan paineen. Puolue joutui mukauttamaan linjaansa
jäsenistön syndikalistisempiin käytöntöihin. Santana korostaa, että pelkkä puolueen
virallisten asiakirjojen tarkastelu ja monoliittinen näkemys toiminnasta eivät riitä
puoluehistorian ymmärtämiseen; puoluekulttuurissa puolue on sekä tuote että tuottaja.
Kommunistisen kulttuurin ja ideologian eri puolia sivuttiin kaikissa
konferenssipapereissa, mutta eräissä esitelmissä ideologiaa koskevat kysymykset olivat
huomion keskipisteessä. Stephen Hopkins tarkasteli esitelmässään French
Communist Ideology and "Democratic Centralism": A Changing Organisation?
Ranskan kommunistisessa puolueessa 1970- ja 1980-luvuilla käytyä keskustelua
demokraattisen sentralismin periaatteesta. Hopkins esitteli aluksi periaatteen tulkintaa
puolueessa 1970-luvulla ja seurasi sitten demokraattisesta sentralismista poikkeamista
kannattavien suuntausten kehitystä Ranskassa. Demokraattinen sentralismi, joka on
kuulunut kommunististen puolueiden ideologiseen ytimeen 1920-luvulta lähtien, sai
vastaansa puolueen intellektuellien ja uudistajien kritiikkiä useana aaltona. 1980-luku
oli puolueen johdon ja uudistajien kilpalaulantaa, jossa puoluejohto otti kritiikkiä
vastaan pienimmissä kysymyksissä ja uudistajat välttivät ryhmäkuntien muodostamista.
1980-luvun loppupuolella osa uudistajista siirtyi puolueen ulkopuolelle. Kansainvälisen
kommunismin mureneminen 1990-luvun vaihteessa vauhditti muutoksia ja demokraattisen
sentralismin periaatteesta luovuttiin puolueen 28. kongressissa.
Notes:
(1) Prosopography -termi viittaa kollektiiviseen biografiaan. Sen voisi
ehkä suomentaa "yhteiset piirteet", vrt. Jeroen Nilisin määritelmä:
(Prosopography - This is a word, originally used by historians of the Ancient times.
Historians of the (Early) Modern Times prefer to use the word Collective Biographies.
Sociologists use the word multiple career analysis. So you could describe prosopography as
a method of studying ' the common background characteristics of a group of persons in
history through a set of uniform questions, and interpretating and analysing them'. I
refer to the reprint of an article of Lawrence Stone on prosopography(1971) in L. Stone,
The Past and the present (London, 1981), pp.45 ff.,
(2) As part of the Communist Party Biographical Project, funded by the
Economic and Social Research Council and based at the University of Manchester, an
international conference was be held in Manchester on Friday 6th April to Sunday 8th April
2001.
(3) The project is a two-year survey of the activities and social
composition of members of the British Communist Party involving historians at the
universities of Manchester and Liverpool. The survey covers the full period of the
partys existence (1920-1991) and all aspects of its work, including industrial work,
cultural and educational activities, local and international campaigns, etc. A two-volume
monograph embodying the results of the project's work will be published by Rivers Oram
Press in 2002.
(4) Tässä esitetty katsaus perustuu Kevin Morganin, John McIllroyn,
Alan Campbellin, Andrew Flinnin ja Gideon Cohenin konferenssille valmistamaan paperiin The
CPGB biographical project: an introduction ja projektin lyhyempään esittelyyn Communist
Party Biographical Project - Communism and the British Labour Movement: a prosopographical
analysis, jotka on julkaistu myös projektin kotisivulla http://les1.man.ac.uk/cpgb/
(5) Vrt. Pierre Bourdieu, Raisons pratiques, Paris, Le Seuil, 1994.
(6) Kirjoittajien aihetta käsittelevistä julkaisuista ks. esim. Claude
Pennetier & Bernard Pudal: Écrire son autobiographie (Les autobiographies communistes
dinstitution, 1931-1939), Genèses 23, Juin 1996, 53-75. |