MITEN OLI ENNEN - MUISTELMAT TALTEEN Pirjo Kaihovaara: Arkiston toiminta ja käyttö: miten hyödynnän arkistoja ja miten arkistot hyötyvät muistoistani -muistelma - elämäkerta - muistitieto Kirjassaan Variksen laulu - kadonneen kylän tarinat Unto Palokas tiivistää muistojen merkityksen ihmiselle seuraavasti:(1) A Kovin vaikuttavina ja syvälle miehen mielensopukoihin syöpyneinä nuo aikanaan koetut elämykset olivat säilyneet muistoissa jo vuosikymmeniä, eikä mitään sen arvokkaampaa kuin nuoruuden muistikuvat, ollut köyhälle tukkimiehelle elämän varrella omaisuudeksi karttunut. Vain yksin hän ne kaikki tunsi ja tiesi, eikä koskaan niistä mitään unohtaisi.@Muistelmien, muistitiedon ja elämäkertojen kerääminen ja tallettaminen on monien arkistojen perustehtäviä. Arkistot voivat toisaalta olla avuksi ja toimia Amuistivarastoina@ muistelmiaan kirjoittaville ihmisille. Yritän tässä alustuksessa esitellä, millaisia toiveita arkistoilla ja erityisesti Kansan Arkistolla on muistitiedon keruussa. Kerron myös millaisia apuvälineitä arkistot voivat tarjota muistelijoille.Mutta ensiksi haluaisin virittää ajatuksia muistelemisen eri Alajeista@. ATärkeää muistamisessa on kyky unohtaa, valita ja hylätä kokemusten tulvasta muistettava ja kerrottava.@(2) Tämä valinta voi olla osittain tietoista, mutta osittain se tapahtuu tiedostamatta. Muistamisen luonteeseen vaikuttavat saadut esikuvat, luetut kirjat, toisten ihmisten kertomat tarinat, oman lähipiirin tai yhteisön tapa esittää asioita. Muistelma - omaelämäkerta Muistelemisen ja muistitiedon lajeja on useita. Lainaan Rutt Hinrikuksen määritelmiä.(3) AMuistelmien kirjoittajaa kiinnostavat ulkoiset tapahtumat, maailman sattumukset - tuo maailma voi olla vaikkapa kirjoittajan kotikylä. Yleensä muistelmien kirjoittaja ei asetu kuvan keskipisteeksi, vaan paremminkin sen laidalle - milloin vaatimattomuuttaan, milloin sain saadakseen paremman yleiskäsityksen, pitäen sitä velvollisuutenaan, sillä sitä edellyttää muistelmien kirjoittamisen kaanon (tapa). Muistelija pyrkii kuvauksessaan kaikkinäkevän jumalan näkökulmaan irrottautuen henkilökohtaisesta kokemuksestaan, välittäen ei niinkään omia kuin laajemman yleisön ajallis-paikallisia tuntoja. Muistelmiaan...kirjoittavalla on oikeus paitsi esittää tapahtumat subjektiivisesta näkökulmasta myös häpeilemättä puhua itsestään ja omista kokemuksistaan.@ Voisi tiivistää, että muistelman näkökulmana on MUUT JA MINÄ. Muistelmissa heijastuu yhteisön muisti. Hyvä muistelma on kuitenkin sellainen, jossa omakohtainen kokeminen korostuu. Yleisiä tapahtumia voidaan käsitellä, mutta mieluimmin siitä näkökulmasta, miltä ne itsestä tai omasta lähipiiristä tuntuivat. Muistitiedolla ei tarkoiteta niinkään kirjoista peräisin olevan tiedon muistamista ja edelleen kertomista vaan omiin kokemuksiin, ajatteluun ja maailmanmenon tulkintaan perustuvien asioiden muistamista ja kirjoittamista tai suullista kertomista.(4) Muistelmat tai muistelukertomukset koostuvat usein yksittäisten todellisten sattumusten sarjasta ja arjen tapahtumista. Niihin voi liittyä yleistävää historiallista tietoa ja historianselitystä, arvioita tapahtumien merkityksestä ja myös kuvauksia joidenkin toisten ihmisten kokemuksista.(5) Liian yleistävä ja kirjoista ja lehdistä luettuun tietoon perustuva kuvaus ei useinkaan ole muistelmien lukijan mielestä kovin kiinnostavaa. Muistelmat ovat harvoin liian yksityiskohtaisia kuvatessaan henkilölle läheistä elämänpiiriä. Usein puhutaan teemamuistelmista, kun tarkoitetaan johonkin tiettyyn aihepiiriin kohdistuvia muistelmia. Monet muistelmien kilpakeruut ovatkin olleet aihepiiriltään rajattuja ja niissä on kerätty muistitietoa jostain tietyltä elämänalueelta, nimetyistä tapahtumista, ajanjaksoista tai erikseen mainituilta ryhmiltä. Teemamuistelmissakin paras lähtökohta on sellainen, jossa kertoja itse asettaa kysymykset ja jäsentää omat kyseiseen aiheeseen liittyvät kokemuksensa.(6) Elämäkerralla viitataan täsmällisesti ottaen jostakin toisesta ihmisestä kirjoitettuun elämäkertaan. Omaelämäkerta -sana on pyhitetty kuvaamaan kertomusta, jonka keskipisteenä on MINÄ ITSE. Se on siis kirjoittajan tai kertojan elämäntarina tai elämänhistoria. Usein omaelämäkertojakin kutsutaan kuitenkin lyhyesti elämäkerroiksi. Elämäkerran lähtökohtana on eletty elämä, mutta luodessaan elämäntarinaansa kertoja väistämättä liittää siihen kerronnallisuutta.(7) Ihminen jäsentelee ja jaksottaa elämäänsä, nostaa esiin joitakin elämän tapahtumia - kohokohtia - ja painaa toiset tapahtumat syrjään. Omaelämäkerrallisen kertomuksen perussääntöihin kuuluu, että kirjoittajan on kerrottava itsestään siten, että lukija voi luottaa kirjoittajaminän ja tekstin minän olevan yksi ja sama henkilö.(8) Omaelämäkerran syntyyn vaikuttavat monet asiat: elämänkulku ja elämäntapahtumat sinänsä, ihmisen mielessä muotoutuva kertomus tapahtumista, kerrontatilanne ja ajateltu yleisö. Elämäkerta samoin kuin muistelmakin on ennen kaikkea kertomus, jossa kertoja tulkitsee menneisyyttä. Usein kertomukseen vaikuttaa se, kenelle se ajatellaan kerrottavan; kuka on ajateltu kuulija. Omalle lapselle kerrotaan eri näkökulmasta kuin vaikkapa sanomalehden toimittajalle, vaikka kertomuksen perusasiat ja tapahtumien kulku olisivatkin samat. Kaiken muistelemisen lähtökohtana ja tavoitteena on totuudellisuus. AKerro vain totuus!@ on erään elämäkertatutkimukseen liittyvän teoksen nimikin.(9) Tämä ei sulje pois sitä, etteikö muistelma voisi esitetty olla osittain kuvitteellisessa eli fiktiivisessä muodossa. Esimerkiksi Unto Palokas on laittanut teoksessaan Variksen laulu osan elämäkerrallisista pohdiskeluistaan variksen suuhun. Aina ei voida edes sanoa, mikä on totuus. Totuuksia voi olla eri näkökulmista katsottuna erilaisia. Omaelämäkerroissa on usein tapahtumien kulkua kuvaavia jaksoja ja niitä arvioivia osia. Nykyhetki tai pikemminkin kirjoittamishetki vaikuttaa väistämättä kertomuksen rakenteeseen ja sisältöön. Kirjoittajan kannalta saattaa kuitenkin olla parempi, ettei hän turhaan vaivaa päätään sillä, mitkä asiat kerrontaan vaikuttavat. Kertomuksen on parasta antaa tulla sellaisena kuin se itsestään muotoutuu. Niin sanottujen tavallisten ihmisten omaelämäkertojen taustalta kuultavatkin usein suullisesti kerrotun elämäntarinan ainekset.(10) Toisaalta jos tuntee tarvetta kertoa, miksi on valinnut juuri tietyt tapahtumat kertomukseen, voi senkin hyvin tehdä. Tarinan ei myöskään tarvitse edetä johdonmukaisesti vaan kaikenlaiset Ahyppäykset@ ovat sallittuja. Harvan ihmisen elämä on sinänsä ollut kovin yksiviivaista ja johdonmukaista. Vapaasti etenevä kertomus antaa osaltaan kuvaa elämän monimuotoisuudesta. Jos muokkaa ja Ajärjestelee@ kirjoitustaan esimerkiksi julkaisua silmällä pitäen, on varhaisemmistakin versioista hyvä säilyttää kopio varsinkin silloin, jos joku muu suorittaa lopullisen muokkaustyön. Arkistot ja muistitieto
Muistitietoaineistoa on koottu moniin eri arkistoihin. Suuria kokoelmia on
Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkistossa, Museovirastolla, Työväen
muistitietotoimikunnalla, Svenska Litteratursällskapet i Finland -seuran kokoelmissa ja
eri yliopistojen laitosten kokoelmissa. Muistelman tai elämäkerran kirjoittajan tekijänoikeudet kirjoitukseen
säilyvät, vaikka kirjoitus luovutetaan arkistoon. Se merkitsee sitä, että jos joku
haluaa julkaista kirjoituksen tai osia siitä, on hänen saatava lupa kirjoittajalta tai
hänen tekijänoikeuksiensa haltijalta. Tutkija saa kuitenkin hyvän tavan mukaan
siteerata kirjoitusta nimi ja lähde mainiten. Tutkija voi toisaalta viitata kirjoitukseen
pelkällä koodilla, jos kysymyksessä on arkaluontoinen asia. Tutkijan voi tarvittaessa
sopia kirjoittajan kanssa esimerkiksi oikeiden nimien korvaamisesta muilla nimillä
julkaistaessa. Jos luovutat jonkun toisen kirjoittamaa aineistoa, on syytä liittää
mukaan vastaavat tiedot kirjoittajasta ja myös tiedot hänen tekijänoikeuksisensa
haltijoista. *Kirjoita vain paperin toiselle puolelle, jätä liuskan vasempaan laitaan
3 - 4 cm tyhjää tilaa. Kun aineisto luovutetaan arkistoon, on pyrkimyksenä pysyvä talletus. Arkistot ottavat vastaan muistelmien yhteydessä tai muutenkin myös äänitteitä, valokuvia, kaitafilmejä, videonauhoja ja asiakirjoja. Jokaisella on mahdollisuus jättää kirjallista jäämistöään, siis kirjeenvaihtoaan, muistiinpanojaan, päiväkirjojaan jne. arkiston tallennettavaksi. Jos luovutat jonkun toisen henkilön aineistoa, kysy suostumus siihen, että aineisto talletetaan myös hänen nimellään arkiston tutkimuskäyttöön. Neuvoja saat kurssin yhteydessä jaettavista ohjeista.(14)On parasta, että henkilön kaikki aineisto luovutetaan samaan arkistoon. Näin kokonaisuus säilyy parhaiten ja auttaa myös tutkijoita ymmärtämään tapahtumien taustoja. Arkistojen kesken ei ole juurikaan kilpailuasenteita, sillä kaikille riittää töitä tällä saralla. Ulla-Maija Peltosen tutkimuksesta Punakapinan muistot käy ilmi kuitenkin se, että ainakin aiemmin muistelijat ovat kertoneet tarinansa eri arkistoille hieman eri tavoin.(15) Tämä on selkeä osoitus siitä, että muistelmien, omaelämäkertojen ja muiden kertomusten osoittavat aina sanansa jollekin lukijalle. Työväen muistitietotoimikunnalla on meneillään muistitietokeruu "Muutoksen porteilla".1960- ja 1970-lukujen kasvun ajanjaksosta kerätään muistitietoa kahdesta teemasta: aatteellinen ilmapiiri ja työkokemukset. Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran Kansanrunousarkisto ottaa jatkuvasti
vastaan suullista perinnettä käsikirjoituksina, kuvina ja äänitteinä. Jokainen
kansanperinteen tallennuksesta kiinnostunut voi lähettää aineistoa. Kansanrunousarkisto
kerää mm. tarinoita, uskomuksia, taikoja, leikkejä, vitsejä, lauluja, sananparsia ja
arvoituksia, muistitietoa juhla- ja merkkipäivien vietosta sekä kuvauksia ihmisten
arkisesta elämänmenosta. @ Siksi hän jutuissaan monesti kertoikin niistä asioista jotka liittyivät kevääseen ja hänen nuoruuteensa. Ei voinut välttyä siltä käsitykseltä, että mies oli elänyt muistoissaan kerta toisensa jälkeen ne kokemukset ja tuntemukset jotka olivat tehneet hänen elämästään elämisen arvoisen..@1.Palokas Unto: Variksen laulu. - kadonneen kylän
tarinat. Jaarli Oy 1998, 50.
|