LÄPIMURTO
Ohjelmistoon otettiin modernia ja vaativaa draamaa esim. Pirandellon "Kuusi henkilöä etsii tekijää",
Rehfischin
"Kuka itkee Juckenackia", Londonin "Susisieluja", klassikoita,
esim. Shakespearen "Hamlet" ja "Othello", Strindbergin "Neiti
Julie" ja kotimaisia uutuuksia, mutta myös - kassan täyttämiseksi - aina
suosittuja musiikkinäytelmiä ja kevyitä farsseja.
Kunnianhimoinen tavoite saavutettiinkin 20-luvulla, teatteri sai kiitosta arvostelijoilta
ja löysi oman yleisönsä, mutta kassa ei koskaan täyttynyt. Tuona "onnettomana
huviveron aikana" yhden menestysoperetin tuotosta maksettu huvivero saattoi olla
suurempi kuin valtionavustus kyseisenä vuonna.
20-luvulla teatterin taloudenhoitajina toimivat mm. Herman Kanon, K.A. Fenander, Jussi
Nikander ja Sulo K. Leino, viimeksi mainittu aina syksyyn 1932.
Teatterin lavastajina toimivat Jussi Kari, Hans Brückner,
Lasse Elo ja lyhyen aikaa Wäinö Aaltonen. Lavastukset muuttuivat tyyppikulisseista
ajan hengen mukaisen tyylitellyn ja entiseen verrattuna pelkistetyn realismin ja
ekspressionismin suuntaan.
|

Jack London: Susisieluja 1927.
Aino Lohikoski ja Jussi Nikander.
Kuva Ortho.
|
|
Vuoden 1919 jälkeen näyttämön asiakirjat -
pöytäkirjat, tilikirjat, inventaarioluettelot ja tilastot esityksistä -
muodostavat täydellisempiä sarjoja kuin alkuajoilta säilyneet hajanaiset
dokumentit. Ohjaajan pääkirjoja, roolivihkoja, näyttämösuunnitelmia, näyttelijöiden
välikirjoja, sopimuksia näytelmien esitysoikeuksista, kirjeenvaihtoa on säilynyt. Aika
ja vaihtelevat olosuhteet - pöly, valo, kosteus, paperin happamuus... - ovat jättäneet
jälkensä aineistoon. Valokuvia on enimmäkseen vuosilta 1929-1932 ja ne ovat peräisin
eri lähteistä, enimmäkseen henkilöiltä, jotka ovat ostaneet niitä käydessään
aikoinaan teatterissa.
|
Edellinen
sivu |
 |
Sisältö |
|