"HEI VAAN, ME
ELÄMME"
20-luku oli ollut Koiton Näyttämön kulta-aikaa, joka
huipentui vuosikymmenen lopun ekspressionistisissa näytelmissä. Hagar Olssonin
"S.O.S." - Hugo Hytösen ohjaamana ja Wäinö Aaltosen lavastamana - ja
Ernst Tollerin "Hei vaan, me elämme" olivat taiteellisia voittoja.
Kesäteatterin vuoden 1929 "Nuoruuden kevät" oli suuri yleisömenestys.
Näyttämön talous ei kuitenkaan koskaan ollut vakaalla pohjalla. Vuosikymmenen vaihde
päättyi kriisiin.
Syksyllä 1929 aloitettu näyttämön korjaus tuli kalliiksi ja vakinaisen tilan
puutteessa jouduttiin vuokraamaan tiloja muualta. Lehtikirjoittelussa Koittoa syytettiin
"kommunismin pesäksi" ja teatterikin sai siitä osansa.
Lehtikirjoittelua vastaan puolustauduttiin julkilausumin, talouden korjaamiseksi
yritettiin hakea ylimääräisiä avustuksia valtiolta ja kaupungilta ja ottaa
ohjelmistoon yleisön rakastamia musiikkinäytelmiä. Johtokunnan jäsenet takasivat
omalla omaisuudellaan pankkilainoja näyttämön pelastamiseksi. Uutta eurooppalaista
ohjelmistoa etsimään mennyt johtaja Aku Käyhkö lähetteli epätoivoisia
rahanpyyntösähkeitä Berliinistä ja Pariisista rahattoman näyttämön
taloudenhoitajalle.
|

Jean Gilbert: Yö Kairossa 1930.
Kuva Ortho.
|